Soalan Cepu Emas 8. (Edisi Berat)

Posted on Tuesday, August 4th, 2009 at 21:18

Aku terbaca tentang artikel yang diterbitkan dalam Utusan Malaysia hari ini (sila Google, bukan sukar untuk mencari artikel yang aku maksudkan), yang aku rasa memang amat memalukan aku sebagai seorang rakyat Malaysia.

Antara perkataan yang digunakan, ‘bacul’, ‘pengecut’, ‘ketuanan’, ‘dicabar’. Aku rasa kamu pun mungkin faham artikel apa yang aku maksudkan di sini, bukan?

Tolonglah. Kita sekarang dalam tahun 2009. Dunia itu luas, bukan hanya terhad kepada tanah air dan perairan Malaysia sahaja. Dan tanah air ini kamu kongsi dengan ramai orang, dari pelbagai kaum dan pelbagai agama. (Aku sebenarnya geram bila terbaca artikel-artikel yang hanya menampakkan kelemahan dan kejahilan penulis tentang isu-isu yang aku anggap remeh dan mudah diselesaikan.)

Lokek sangatkah kamu wahai sang penulis sehinggakan tidak boleh berkongsi hidup senegara dengan orang yang juga dilahirkan di tempat yang sama? Mustahak sangatkah kuasa dan kepentingan yang kita sebenarnya rampas dari golongan pribumi sebenar tanah air kamu ini? Lemah sangatkah tindakan berkongsi kuasa dan pendapat yang hanya bakal menguntungkan semua pihak? Tamak sangatkah kamu hingga rasa tercabar dengan tindakan yang hanya bertanyakan sebab mengapa hanya kamu yang ada kepentingan?

Lemah sangatkah kita sehingga tidak mampu bersaing tanpa diberi kelebihan atau didahulukan? Penting sangatkah kedudukan sehingga kita hanya mampu menggertak berasaskan kesilapan-kesilapan lama kita? Tiada apa-apa pengajarankah yang dipelajari dari kesilapan-kesilapan lama yang sama, yang hanya berlaku akibat dimanipulasi golongan yang ingin mengambil kesempatan minda negara yang belum matang dahulu?

Lemah sangatkah kita?

Popularity: 73% [?]

Responses (175)

  1. observer says:

    yang terus menongkah arus adalah yang kuat..
    yang cuma duduk membaca suratkhabar aliran perdana sahaja dan mula merungut-rungut nasib diri dan bangsa..ya..itu lemah…
    mungkin dia pikir dengan duduk merungut menunjukkan dia nya sedang menyumbangkan sesuatu tuk bangsa dan negara..

  2. Mega Sale says:

    kalau aku jumpa kau MM aku tumbuk kau!

  3. Mega Sale says:

    kalau aku cina MM dah lama aku mintak ko tolong salat taik aku.

  4. jijan says:

    kita nak menjadi satu
    tapi kita masih menggunakan bahasa yang berlainan…

    satukan bahasa dahulu…

    • lil wayne says:

      perlu ke?

      • ntah la.mungkin perlu
        cuba kita tengok indonesia
        orang cina kat sana fasih berbahasa indonesia
        malah mereka gunakan bahasa indonesia untuk berkomunikasi semasa kaum mereka (cina-cina)

      • jijan says:

        perlu sangat-sangat…
        hapuskan/haramkan bahasa cina bahasa india di malaysia
        baru hapuskan hak2 keistimewaan, bubarkan institusi raja-raja.
        republik rakyat malaysia.

  5. XIII says:

    aku rasa ada betul disini. sibuk berkempen 1malaysia tapi masih tanak berkongsi. kita semua ni cacatkah hingga perlu bantuan? diberi keistimewaan pun mereka masih lebih maju apa?

    • itu yang aku malu bai. diberi keistimewaan pun masih tertinggal. masih nak buat bising. bunyi macam ribut tapi semua jalan macam siput. camna?

      • ahmdsyhmi says:

        lepas tu, bila nak tarik balik keistimewaan, semua bising. kecoh, nak berarak, protes, hantar memorandum itu ini.

        Tapi masih lagi dungu dan tidak mahu bersaing. Lembab

  6. macho says:

    aku rasa masih ramai yang belum bersedia. yes it is easier said than done. bagi orang-orang yang bertuah mcm MM yg menikmati hidup to its fullest, mmgla tak ada masalah. tapi org2 yang tak bertuah yang lain, yg tak berpeluang untuk even mengambil peluang macam mana? yang kadang2 bekerja lebih teruk daripada bangsa2 lain, lebih kiasu daripada bangsa2 lain, tetapi masih lagi kais pagi makan pagi. kalau kita tidak tolong bangsa kita siapa lagi. aku bukan kerajaan aku bukan pmbangkang. bukan juga racist. aku cuma seorang nasionalis.

    • ini aku setuju. memang wajar kita tolong mereka yang ketinggalan, tetapi kena pastikan mereka yang benar2 berhak sahajalah yang dapat pertolongan. dan secara logiknya kalau difikirkan masalah ‘ketinggalan’ ini bukan sahaja untuk satu kaum tertentu, tetapi untuk semua kaum, bukan begitu?

      Tapi kalau ada orang yang mengambil kesempatan dan mengeksploit kepentingan yang diberi, itu aku tidak setuju. Tidak kisah lah kamu kaum apa pun.

  7. Sigismondi says:

    Ya sangat lemah, ‘we’ stop everything that will benefit ‘them’. Semua itu sangat ketara, ‘kita’ beri ‘mereka’ kekurangan, dan kelebihan pada kita. Dalam TV, orang ‘kita’ merayu tak dapat subsidi. Kita sangat takut untuk bersaingin secara adil. Paranoid.

    Sampai bila kita tak nak anggap ‘diorang’ ni Malaysian? Takkan nak tunggu sampai diorang semua ni jadi Amber Chia, Michele Yoeh, Che’ Nel?

  8. johndoe says:

    ya smp amber chia dan che nel sahaja wujud…Hannah tan x lupa…dan juga julie woon…dey…Julaida Kaliwoon aku xnak.
    haha. MM.. yang bertongkat ni kan pula masih jatuh…nak hilangkan tongkat..brapa ramai aja yg bleh survive.

  9. m2m says:

    yeahh mmg lu tak pduli.apa yg lu pduli?kasut?makan kek?kata berkongsi segala2nya.berjuang.brapa ramai cina yg berjuang kat tgh jalan haritu?provokasi yg telah membuatkan mereka berfantasi.kesian budak2 muda skrg.tp bukan lu.sbb lu dah tua…

  10. Pelacur Harapan says:

    yang kat utusan tu sebab diorang kecewa melayu jadi tunggangan DAP pasal isu pemansuhan ISA. aku tak nampak cina yang merayu2 buat tuntutan pun.padahal diorang la yang paling lantang bersuara membangkang dalam parlimen dan akhbar2 cina. bila di jalanan melayu jugak yang dipergunakan.utusan cuma mahu menyedarkan bangsa sendiri.

    • kalau yang faham maksud tersirat syabas aku ucapkan. tetapi yang melahap bulat-bulat bukan semakin teruk ke kesihatan mentaliti mereka? aku rasa kesedaran akan muncul bukan dengan merenung kepada mata mereka dan mengusha macam mau gaduh tetapi dengan membuka pemikiran dan minda sebesar mereka membuka mata mereka.

    • rabak says:

      yup..ni isu skang ni yg patut orang kita sedar..sumenye disebabkan politik..orang kita ok je kalau kongsi mangkuk cendol yang dah dipakai oleh bangsa lain sebelum ni.xde hal pon..so dari satu segi, aku xde hal pon ngan mm punye posting..its true.

      tapi bile masuk bab politik..mmg sume akn jadi busuk.kalau kite tgk,mmg si DAP sudah tunggang kita.padahal masa demo brape ekor je nampak batang idung..yang melalaknye kita.beberapa negeri yg jatuh kat pakatan sumenye dikontrol oleh dap sebenarnya..penang jgn ckp la..perak, selangor lagi teruk..sume kude tunggangan (sila buat bunyi kuda)

      skang ni mmg aduh sgt fun baca blog politik yg extreme bn n extreme pkr n dap..saling fak mengefak..sedar tak yg si dap duk diam2 je..senyum je diorg..fak.

  11. Pelacur Harapan says:

    dunia ini luas? hehe. ok. aku nak kau keluar dari malaysia ini dan cuba cari makan dekat negara lain. aku rasa puas kau pusing satu dunia ni kau takkan jumpa negara yang boleh bertolak ansur dengan semua perkara pun. cukupla diorang hormati apa yang kau percaya. letakkan diri kau sebagai pendatang.baru kau sedar yang langit tak selalunya cerah.kalau kamu pendatang, tuan kamu akan layan kamu seperti pendatang juga.mungkin boleh berkongsi tapi bukan semuanya.kerana kamu tetap pendatang yang mengemis mencari makan di tempat orang lain.mungkin kamu boleh berjaya.tetapi ingat kepada siapa yang memberi tapak untuk kamu berjaya.mereka tidak mahukan apa2 balasan, cuma sedikit rasa hormat setelah diberikan kelonggaran untuk menumpang.

    • kau berkata tentang pendatang. bagaimana mereka yang telah bergenerasi duduk kat Malaysia? yang “datang” dari rahim ibu mereka? dahulu ramai “pejuang2″ underground kita cuba untuk “satukan” rakyat Malaysia dibawah nama “melayu”. whatever race u are at that time..u will be addressed as malays.

      tapi tak diterima pakai oleh “mereka2″ yang kononnya pentingkan ketuanan.

      (tak caya pergi tengok di youtube “10tahun sebelum merdeka”).

      tax-payer tertinggi di malaysia siapa?

      penyumbang kekayaan malaysia siapa?

      penumpang konon. buang la perangai racist tu dan hidup dalam 1 NEGARA..bukan 10. Kalau betul2 nak diikutkan pun..kita ni semua datang jauh dari nun Afrika sana..hahahaha (tak caya pegi tengok national geographic).

      pendatang jugak.

      maaf ya orang2 asli malaysia..kami sisihkan kamu.

    • jadi kita sebagai penumpang juga harus wajar hormati orang yang mula-mula duduk di sini bukan?

  12. jika diberikan tongkat. kita akan bergantung pada tongkat. jika diambil tongkatnya, sama ada berusaha untuk berdiri sendiri ataupun jatuh tersembam. kaum2 lain tiada tongkat tapi boleh berjaya. kenapa ek?

    ramai disini yang kononnya terlalu sayangkan Malaysia..sayangkan kaum. kononnyalah.

    tanya pada diri kamu semua sendiri..berapa ramai dari kamu semua yang betul-betul benefited daripada “tongkat” yang diberi.

    terlalu lemah ke kita sampai perlukan tongkat? kononnya untuk membangunkan bangsa sendiri..sudah lebih 50tahun merdeka beb..tak bangun2 pun..mati pucuk ke hape?

    lebih 50tahun dah dapat tongkat..dok lagu tu jugak.

      • riddlesofdrums says:

        buang tongkat?then wat..?yg skng ni dah terketar2 tu(and dare i say,the majority?) jatuh tersembam menyembah bumi….bukan sume yg bergantung dgn tongat sbb malas gune kaki sndri,ad gak yg genuinely weak and in need of help..it would be a shame to get rid of the cane just bcoz it is being abused by ungrateful bastards and to just dismiss those who really need help as collateral damage is rather reckless and arrogant..i see the merit of it,but the casualty will be too high for it to be practical..well,who ever said solutions are simple,rite..

        • aku rasa buang tongkat untuk mereka yang boleh berjalan.

          kalau mahu beri tongkat, beri tongkat kepada semua, bukan untuk mana-mana pihak tertentu.

          keadilan pada hak, bukan?

  13. coroner says:

    i dont give a rat’s ass about ketuanan and all that bull shit..all of us are equal,end of story..dalm islam pn xde mane2 bangse yg lagi hebat dr yg lain…yg membezakn kite amal,and even then the only judge is God

  14. ketuanan melayu mungkin relevan masa india dan cina baru dibawa masuk oleh british. la ni..dah jadi macam mac & cheese tambah meatball sikit dah. campur2 dah.

    last2 semua masuk dalam perut gak.

    lain la kalau tukang makan tu vegan. hahahah.

    aku percaya racism ni berlaku hanya bila ada kepentingan. tu ja.

    kalau masa tsunami..ombak tu tak pilih pun “haa aku nak langgar melayuuu jaa..hahahhaha padan muka depaa”..

    semua pun punah. masa susah macam tu baru tak nampak warna kulit.

    punggah la hampa.

  15. m2m says:

    yeahh i’m quite agree wit that..tapi itu dulu..ramai kwn2 niaga aku tmasuk family aku sendiri sudah begitu masak dgn prangai racist diorang…dasyat…tolonglah..sdarlah…jgnlah perjuangkan apa yg mereka tak pernah perjuangkan…berhentilah berfantasi wahai sahabatku…cukuplah…aku tahu mungkin korg semua berjaya tanpa berharap bantuan sesiapa…sentiasalah beringat…

  16. aku tertawa lagi says:

    aku tak setuju, aku tak bantah pendapat melayu minimalis.
    cuma aku faham, kemelayuan penulis masih di tahap minima.
    eh kau jangan tukar nama jadi melayu optimalis atau maksimalis pulak lepas ni ok.

  17. miszcrowniq says:

    emm aku pun rase Mr.MM nie terlalu minima kemaluan eh silap kemelayuan yer..hahahaha…=p

  18. MuhdSyukri says:

    Kalau korang semua study the Law Of Attraction, sebab mengapa yang kaya semakin kaya, dan yang miskin makin miskin adalah sebab mindset kita sendiri.

    Yang kaya akan terus memikirkan cara untuk jadi lebih kaya, perkembangan bisnes dia (haram halal lain cerita). Thus, kekayaan makin menghampiri dia.

    Lain pulak yang miskin asyik2 fikir pasal duit tak cukup, hutang keliling pinggang, anak perangai seta etc. Thus, makin meranalah hidup anda kerana hari-hari korang tarik energi-energi yang negatif.

    So, format kembali cara berfikir kamu semua. Think positive

    p/s: racism is so yesterday-lah beb!

  19. 1412 says:

    Maaf. aku tak baca Utusan (kecuali ruangan hiburan, itupun kalau ada gambar gadis-gadis seksi). Surat khabar murahan. Surat khabar besar nak mampus. Tapi isi, hampas tebu jauh lagi berguna.

    Tiga generasi selepas Amerika Syarikat merdeka, masalah perkauman masih wujud. Aku tak rasa masalah yang wujud di Malaysia boleh settle buat masa ini.

  20. Dilla says:

    sebenarnya memang dah dalam nature manusia itu sendiri nak tak nak akn ada perasaan racist itu. yang penting bagaimana nak control dan nak bertolak-ansur dengan bangsa lain. do not try to deny it. if not u will not call your self “melayu minimalist”. see? still ada perkataan melayu di situ. kamu sendiri yang melabel bangsa kamu. pernah tak kamu terfikir yang sebenarnya bangsa melayu itu dah banyak bertolak-ansur? kenapa hendak menyentuh sensitiviti bangsa itu sendiri? trust me, sampai bila-bila pon, kalau kamu tarik apa yang dah diberi kepada orang melayu( saya tak nak guna perkata “hak” di sini sebab saya tahu itu sensitif dan tidak tepat, malaysia tak akan jadi stabil. tapi saya percaya, banyak lagi yang boleh improve terutamanya hak pendidikan bagi yang bukan melayu boleh ditambah. saya tak nafikan. jangan berlagak kononya anda seorang yang open-minded, semua orang adalah sama, sebab hakikatnya tak. try to go to chinese own company, u’ll see how the salary range will be different for chinese and malay. saya tak kata mereka salah. we just cant help it, its in our nature to help our own races before helping anyone else.
    “adil itu meletak tempat pada haknya bukan kesamarataan yang sentiasa diperkatakan oleh barat”
    “freedom is in doing the right thing not in doing what ever we wish to do”
    -your used to be silent reader :) -

  21. shemagh! says:

    aku suka ayat @dilla – “adil itu meletak tempat pada haknya bukan kesamarataan yang sentiasa diperkatakan oleh barat”

    aku setuju babeh….

    • jadi kamu katakan di sini hak seseorang itu adalah berdasarkan warna kulitnya?

      maaf, pemikiran macam inilah yang merosakkan.

      • Dilla says:

        owh, come on MM!I thought u are smarter than this. do not just jump into conclusion like that. it is the “proportion” we’re talking about. ok pasal chinese company, maybe tak semua. but still, it happened. but it is just my opinion. tak semestinya kena terima. ingatkan MM dah lepas dah tahap umur yang dia je betul orang lain tak.

  22. ioji ^ ^, ) says:

    Aku rasa kita(melayu) kat sini macam Red Indian 100 tahun yang lampau kat Amerika…(Cina)jewish..India (yo my Nigga)…nak hidup ditakuk lama jer mana boleh…melayu kita kene la ber’revolusi’ sket..banyak bergaul la dengan cina, india…dieorang mana ade racist..korang jer dimomok-momok oleh kerajaan….aku steady jer fak cina kalo dia ade wat salah kat opis aku..korang takut sangat dengan dieorg..korang nie ade buat salah ke?…Banyakkan membaca..

  23. cyrus says:

    Lemah sangatkah kita sehingga tidak mampu bersaing tanpa diberi kelebihan atau didahulukan?
    KITA MEMANG LEMAH.. kene terima kenyataan ni~

    Penting sangatkah kedudukan sehingga kita hanya mampu menggertak berasaskan kesilapan-kesilapan lama kita?
    BUAT MASA SEKARANG AKU RASE mmg PENTING..

    Tiada apa-apa pengajarankah yang dipelajari dari kesilapan-kesilapan lama yang sama, ?
    AKU RASE MELAYU TAKKAN DAPAT APE APE PENGAJARAN dari kesilapan lalu.. nama pon ME LAYU~

  24. Kurt says:

    By the end of the day, cerita dia cam ni je.Sebenarnya Melayu patut marah dekat bangsanya sendiri daripada nak menuding jari dekat bangsa lain.hakikatnya golongan2 melayu atasan seperti ahli2 politik,menteri2,wakil2 rakyat dan lain2,mereka yang bertanggungjawab membuatkat rakyat melayu rasa tertindas.mana taknya diorang jual beli bangsa sendiri untuk kepentingan sendiri.contoh macam isu2 remeh seperti ini diperbesarkan untuk kelihatan seperti hero di kalangan orang melayu.tapi di belakang tabir,duit2 rasuah dia datang dari poket cina juga.and orang2 yang bertanggungjawab nak tolong orang melayu ni,memang tak jalankan tanggungjawab mereka dengan sempurna.mana tak nya,tengok je lah rumah2 diorang tu.pada pendapat saya,rakyat melayu takkan rasa tertindas if we have leaders yang tak terlalu pentingkan diri sendiri and betul2 nak tolong bangsa sendiri.contohnya macam wakil2 rakyat dari kaum cina,mereka sering menolong kaum mereka sendiri dengan effective.contohnya how they bantu sekolah2 cina sampai student diorang by default akan dapat 10A1.that how they gain their credibility.unlike orang melayu punya wakil rakyat yang mengharapkan sokongan padu rakyat dengan mengangkat issue2 sensitive sampai angkat2 keris.

  25. Popo says:

    @dilla, aku kerja dalam a 100% chinese owned company. Sebelum aku, ada seorang mamat cina dah kerja setahun lebih awal dari aku. So kitaorang kerja lebih kurang dua tahun lepastu ada appraisal interview. Ada naik gaji dan bila aku compare aku dgn rakan sekerja cina aku yang masuk lebih awal tu, gaji pokok aku lagi tinggi. Moral dia kat sini, tak kisah kau bangsa apa, kalau kau kerja bagus kau maju. Kalau kau negatif dan ada pemikiran stereotaip, aku tak boleh tolong. Aku bersyukur aku tak pernah masuk universiti tempatan. Kalau lepasan universiti tempatan mesti masih menganggur. Aku tak nak jadi ikan besar dalam kolam kecil, aku nak jadi ikan besar dalam kolam besar (sekarang syarikat aku punya reputasi adalah the best in the field) dan satu hari nanti aku akan jadi. In the meantime aku harap kawan kawan bangsa aku dapat keluar dari kepompong masing masing dan semua orang maju bersama. Amin.

    • k says:

      lu cerita pasal pemikiran stereotaip, tapi lu sendiri stereotaip. Apa lu pikir semua lepasan universiti tempatan menganggur?

      come on man.

      • Popo says:

        Stereotaip aku maksudkan adalah kau anggap ‘oh ni syarikat cina, aku mesti tak boleh pergi jauh punyalah kalau kerja kat sini’. Pasal pengangguran tu adalah pemerhatian aku terhadap beberapa kawan aku dan abang aku sendiri. Of course tak semua unemployed, yang employed tu kerja dgn kerajaan. Hehe ok tak aku bergurau?

        • Safwan says:

          aku setuju ngan Popo.
          ada org pnah interview SPA 5 kali semata2 xnk keje ngan cina
          (takot gaji xnaik, takut susah nk communicate.) cmon la, aku pon keje company chinese maa. elok je. n aku pon mcm org lain gak, nk masuk keje baru blaja nk speaking lancar2. dlu aku xpnah cuba pon. so skang aku rasa aku da amik cabaran, & aku berjaya walaupon masih xspnuhnya.

          org slalu ckp, “allaaaa, ko xpe la, terer.”. terer apa jadah? sama2 makan nasik, roti canai, tau fu fa bleh jadi terer dri org lain ke?

  26. parak says:

    >>>
    MM tolak ansurlah skit…1 malaysia kan..semua kongsi..
    tu yang rase mcm nak kongsi awek kau je ni. lopeh kau…

  27. ahmdsyhmi says:

    Kenapa tak boleh hidup sama-sama? Kita semua homosapiens kan? Kita semua sama!

  28. Jenglot says:

    Hak, ketuanan, racist, nasionalis, itu semua sindrom-sindrom fasis.
    “Mereka – mereka” ini yang akan diperkotak-katikkan oleh pemimpin-pemimpin yang bangsat.

    Come on la.. dah 2009 kot..

  29. pitery says:

    fren, bayangkan kt bos d 1 company yg besar..dan ada 2 org pekerja.. sorang mutu sorg lg lim.. mereka adalah pekerja kesayangan bos.. apa saja yg mereka minta akan tertunai.. sehinggala pada suatu hari mereka inginkan company ini… apakah yg kite pikir?? sedar dan sedarla…

    • Jenglot says:

      if they can push the company to the next level.. why not??
      President dan CEO Nissan yang latest pon Brazil-born French-Lebanese. Troubleshooter siap.. i dont see where the problem is..

    • Safwan says:

      kalo btol la bos company tu “BOSS”. buat apa dia nk takot?
      apa kalo dia xnak bagi company tu kt 2 org tu, dorg nk bunuh bos tu ke?
      encik, xkan nk nak mintak company mcm nk mintak 20 sen.
      slalu pikir mcm ni la yg susah ni.

      • pitery says:

        fren, da problem is… kalau kita beri semua hak yang kita ada…
        kita akan tinggal apa?? penat2 kita usahakan company 2 dari bawah… penoh dgn cabaran dan muslihat, senang2 kita nk bg kat depa?? no way man… hidup kene ada prinsip… prinsip itula kita kene pegang utk terus idup dalam dunia yang penoh dgn muslihat dan subahat… kita tolong pkerja kita 2 sikit2 suda… jgn sampai naik tocang… harap fren2 paham.

        • anon.e.amos says:

          sokong penulis 100%. xenophobia mereka ni semua. bukan hanya pada bangsa melayu sahaja malah semua bangsa di malaysia.

  30. brggh says:

    ini cara illuminati. divide and conquer. tak percaya tgk “the arrivals” dlm youtube

  31. apa susah. cari awek/boyfriend cina/india /insertwhatever fuckrace here, keluar anak baru 1 Malaysia!!

    dilution of species..yeah thats what we all should be aiming for

    signed,
    mamak tapi IC kata melayu :P

  32. manggirie says:

    Tempatkan diri anda dalam diri pejuang2 Tanah Melayu.. Barulah anda layak bercakap..

    • Safwan says:

      Kita semua tahu dorg suma berjuang habis2an untuk pertahankan tanah air.
      Tapi, itu suma da brapa puluh tahun berlalu. kan? xkan la kita nk hidop di tahun 2009, tapi pikir mcm kita belom merdeka, mcm kita tgh berperang?
      tgk c**a skit, komunis. tgk ni skit, bla3. ntah ape2. dah tu, apa yg 1 malaysianya? kene provoke skit marah, tp ko boleh plak discriminate org lain. ni la so-called hak kan?

    • nt says:

      dude,

      it’s like a cancer patient tellin off d doctor simply cuz he doesn’t hv cancer, so wht does he know?

  33. WorriedStudent says:

    Banyak aku nampak masalah2 ini berpunca dari mereka yang jahil tentang sejarah dunia dan konsep humaniti serta bersifat tamak.

    Perebutan kuasa dan “hak” tanpa prinsip2 yang betul.

    Standard of journalism in the mainstream media is also very low.What with government owned newspapers that has never ever encouraged dissent and independent thinking.

    Suntiklah humaniti sikit dalam hidup kalian,aku taktau sebenarnya macam mana link nih relate pada topik ni,tapi tetiba teringatkan speech Arundhati Roy ni menerangkan tentang isu2 universal spt kuasa dan keadilan – http://www.weroy.org/

    Oh and kalau Noor Azam tgh baca ni,Cik Arundhati ni org India.Bahaya.

    Read a book,have a heart eh?

  34. rabak says:

    eh bila masa plak ade yang layak n ade yang tak layak bercakap nih?
    kalau nak wat rule camtu gi duk sorang2 wat negara baru..

  35. m2m says:

    btul tu parak…kongsi la…tutup2 muka pulak…1 malaysia nih…tutup muka bukak yg lain pun ok la…rasa berkongsi je idup aku nih…

  36. hapacrita says:

    Bangsa India,ada negara India.
    Bangsa China,ada negara China.
    Bangsa Amerika,ada US.
    Bangsa Eropah,ada benua mereka sendiri.

    dan..bangsa Melayu,ada Malaysia,Indonesia dan beberapa negara kecil lain.

    Ya,semua bangsa ni asalnya satu.Berpecah di muka bumi untuk hidup.

    Setiap negara yang wujud,adalah hasil dari warisan pembangunan dari generasi ke satu generasi.Dalam kes ni,negara Malaysia ditamadunkan(tahu kan maksud dan ciri-ciri tamadun) dan diuruskan oleh penduduk keturunan melayu.Banyak bukti sejarah di lembah bujang,etc…boleh google sendiri.Itu aku tak nak terang lah.Nanti meleret pulak.

    Apa yang aku cuba sampaikan kat sini,secara kiasnya,camni lah.Andailah pada suatu hari,negara kita darurat.Ada pihak berkuasa datang ke rumah kamu MM,dan memaksa seorang bangla,dan seorang nepal yang bekerja untuk mereka tinggal di rumah kamu.Untuk sementara sahaja.Kamu tak boleh kata tidak,kerana mereka berkuasa pada masa tersebut.Kamu hanya akur.

    Bangla dan nepal ni diberikan bilik di dalam rumah kamu.Bilik ini dipilih oleh pihak berkuasa tersebut.Kamu tidak ada hak.Kedua bangla dan nepal ni bekerja memajukan diri mereka.Mereka hias bilik mereka dengan cara mereka.Mereka kekalkan budaya mereka.Sedikit demi sedikit mereka menambah perabot di dalam rumah kamu.Mereka mula mengecat mengikut corak yang mereka suka.Mereka mula membawa rakan-rakan mereka datang.Pada masa yang sama mereka beramah mesra dengan kamu dan pada masa yang sama juga mereka bergaduh dengan kamu.Normal.

    Tiba-tiba negara kita bebas semula.Pihak yang membawa bangla dan nepal tadi masuk ke rumah kamu sudah pergi.Sudah tidak memerintah.Pemerintahan baru diwujudkan.Namun bangla dan nepal tadi dibenarkan oleh kamu untuk terus tinggal di rumah kamu.

    Sehari demi sehari,mereka mula ingin menguasai ruang kamu.Mula mempertikaikan peraturan di dalam rumah kamu yang selama ini kamu guna tanpa banyak masalah.Mula meminta untuk meletakkan lebih banyak barang-barang mereka.Mula menjemput lebih ramai rakan-rakan mereka bertandang.Kadang-kadang menghina kamu apabila ditergur secara elok.Kadang-kadang juga lagak mereka melampau-lampau.Kamu bersabar.Kamu mengalah. “Aku tak peduli” kata kamu.Biarkan.

    Keadaan berlarutan sampailah mereka mengatakan bahawa katil kamu mereka ada hak untuk guna.Ruang bilik tidur kamu mereka boleh masuk tanpa perlu minta dari kamu.Baju kamu mereka ada hak untuk guna.Kasut supra kamu juga mereka ada hak untuk guna.Sebabnya? Kerana sudah lama tinggal dengan kamu.Kerana sudah lama menyumbang kepada rumah kamu.Kenapa ada sikap ragu-ragu antara satu sama lain? Kita kena berkongsi nikmat.Itu kata mereka.Dan teman wanita kamu juga mereka mahu berkongsi sedangkan teman wanita mereka,kamu tidak dibenarkan untuk disentuh.

    Andaikan di sini sudah tiada rumah kosong di luar sana untuk kamu berpindah.Rumah belakang ada Nepal.Rumah depan ada Bangla.Rumah ujung sana ada mat salih.Semua rumah ada caranya.Jika mahu pergi tumpang di rumah orang,kamu perlu ikut cara mereka.Peraturan mereka.Dalam kes ini,negara lah.Manada negara untuk dijual kan? Dan andaikanlah teman wanita kamu sebagai maruah kamu,benda yang paling suci bagi kamu di dunia ini.

    Jadi,adakah kamu akan pertahankan apa yang kamu ada? Benda yang memang sebenarnya hak kamu. Atau kamu akan berkata kepada mereka…

    “ini 2009 lah…apa aku peduli,mari kita kongsi bersama-sama”.

    =)

      • jijan says:

        pemaju kondo tu pulak nepal… sebab kamu melayu, kondo di jual mahal ataupun yang di jual tu kondo retak…depan2 kamu mereka berbincang apa nak tipu kamu (macam cina kedai henset/komputer selalu buat tu)…

        • as they say, survival of the fittest. kalau tak mampu survive buat benda lain yang kamu boleh buat, bukan begitu?

          • m2m says:

            yeahhh kalo rasa tak mampu nak survive,pindah je negara lain.tak begitu MM??

          • jijan says:

            itu, yang jadi sekarang ni – artikel-artikel yang kau geram tuh… benda lain yang boleh di buat.

            *jadi, survive untuk diri sendiri SAHAJA.
            bukan melayu bandaraya yang jadi orang kebanyakan tapi luar bandar.

      • m2m says:

        jawapan mudah yang menafsirkan diri dan pemikiran MM…bacul

      • hapacrita says:

        terpulang kepada tindakan kamu. =)

    • haqim.zolkefli says:

      this is soooooooo 50years ago bro. wake up and smell my butt cheek.

    • pakai baju says:

      Setuju ngan hapacrita.
      Kalau kita menumpang kat rumah orang, buat cara menumpang.

  37. mat kerek says:

    ko cakap melayu mcm red indian kt usa? hello brader, red indian kt malayia ialah org2 asli. melayu bagaikan mat salleh yg dtg invade US. mcm mat salleh yg invade australia dan pinggirkan aborigines kt sane. the only difference is melayu bertapak kt malaysia dulu sebelum kaum2 ngan bangsa2 yg lain. tu je beza. kalau nak gune example pun carik la example yg bagus.

    pastu ko nak cite pasal pejuang melayu? time2 kitorang semua berperang ngan jepun yg invade semua, ade askar melayu je ke? takde askar cina? takde askar india? takde askar singh?

    pastu ade yg setengah nak kecoh pasal ketuanan melayu, tapi bile ideologi yg sama digunakan pada facet2 yg lain macam industri automotif, emo plak. kecoh pasal kenape kete proton teruk la. kenape kete overseas mahal. rakyat kene tipu la. ni la tu la. basically semua nak kecoh dan emo bila convenient je.

    • simasen says:

      fakta tu biar betul dulu..tempat asal orang melayu adalah kepulauan melayu, bukan malaysia saja..

      dan memang ada askar bukan melayu yang melawan jepun, tapi mereka berkhidmat utk siapa? demi apa?

      baca dulu, fahamkan, baru cakap..

    • pakai baju says:

      Orang Melayu bukan bertapak di Malaysia, mereka yang membuka Tanah Melayu yang akhirnya sekarang namanya ditukar kepada Malaysia.

      Faham tak konsep ‘buka’ di situ? Dia yang awal-awal datang dan majukan Tanah Melayu pada masa tuh. Jadi orang Melayu yang datang awal-awal dulu sudah berbudi.

      Semasa moyang kaum Cina dan India datang ke Tanah Melayu, orang Melayu bantu mereka, orang Melayu tak halau mereka.
      Lepas tuh orang Melayu boleh terima kaum lain duduk sekali dengan mereka.

      …kalau orang Bangla yang dah lama kerja di negara kita sekarang nih mintak nak jadi bangsa Malaysia juga, korang semua boleh terima tak? Pasti perlukan masa yang sangat-sangat lama kalau nak terima kan. Itulah yang dialami kaum Melayu dulu.

  38. OASIS says:

    Aku selami fikiran MM dan aku faham apa yg nak disampaikan olehnya, syabas !!!

    Secara dasarnya yang muslim; harus pandang daripada sudut agama. Islam tidak langsong mengira samada dia ni india, cina, melayu, orang putih atau arab sekalipun, tetapi islam mengambil kira dari sudut agama/iman; setiap yg beragama islam itu adlah saudara. konsep “ketuanan”, parti berasaskan kaum..bla..bla.. semua ni sekadar membebankan si pengungkap yg sekadar memperkecilkan kotak minda dia shj. apakah tuanya otak mereka, malang sekali..

    Harus diingat, islam juga mengajar utk bersikap baik dan lemah lembut kpd orang kafir/non-muslim selagi mereka tidak bermusuhan atau menyakiti kita.
    contoh termudah cina dan india di Malaysia; mereka adalah golongan yg haram utk kita saling memusuhi. Hak setiap masyarakat harus adil, tak begitu ? Org melayu mungkin lemah, tidak kuat atau mungkin juga terlalu dimanjakan utk bersaing demi kemajuan diri sendiri.. itu tak boleh, ini tak boleh, nak itu, nak ini; Asyik harapkan kepimpinan yg hnya pndai berjanji-janji; rakyat sendiri merempat ada hati nak tolong negara luar. rakyat susah – menteri sedap bermewah2. Melayu jugak kan..

    Seikhlasnya, aku lebih rela tgk melayu yg merosakkan agama itu dibaham dan dilenyek-lenyek daripada agama aku sendiri dipernajiskan.
    Allah tak pandang kaum-kaum ni. :)

  39. msweed says:

    Aku suka cara MM respon. Dari pembacaan aku, aku rasa MM jawab secara tenang. (ya ka?) hahaha.. aku suka kalau orang jawab secara tenang, itu saja jalan nak bagi pendapat. Orang bising, kita tenang.

    (ini dari gaya pembacaan aku tentang respon kat ruang komen lah)

    • jijan says:

      ego mesti dia jaga msweed.
      takkan dia nak ikut rentak komen orang
      sebab tu banyak buah pemati…

  40. MM..ikut aku.

    Allahuakbar!!!

    ;D

  41. Jenglot says:

    hapacrita umur ko brape ek?
    cite ko mcm budak tadika punye cite neh..
    aduhai..

    • hapacrita says:

      Jenglot,kalau budak tadika….dia tak akan tinggalkan link macam kamu.bersembunyi =) kamu tadika di mana ya? =)

      oh ya..cerita yang aku cakap tu macam tadika? x apa,aku cuma olah jadi bentuk yang lebih mudah.Senang faham.Semua orang baca sejarah.Biarlah diorang nilai cerita aku itu salah atau betul.Nak buat detail kang tido pulak orang baca.

      sekadar sumbangkan pendapat dan cuba bertanya kepada MM.Kenapa perlu emo? tgk MM,tenang sahaja.aku suka.=)

  42. suparman says:

    last2 orang melayu jugak yang bertekak kat sini. hahaha.

  43. ahmad nisfu says:

    melayu suka ke stadium menonton pasukan kesayangan secara langsung. melayu suka berarak di jalanan. melayu suka berparti. melayu suka berpolitik. melayu suka makan gaji. melayu suka baca blog. melayu suka mereka pendapat mengikut pemikiran sendiri. melayu suka dot dot dot.

  44. twisties says:

    mmg la bahasa yg digunakan tu sgt menggelikan mcm bacul, pengecut, ketuanan, etc, tapi maksud tersirat dia, saya rasa, tanpa pertolongan govt kepada melayu, bangsa melayu mmg lagi kolot dari sekarang. yes kita bangsa yang lembab(Melayu). sebab kite pemalas dan suka sgt makan pedas. ha ha. so saya rasa bangsa melayu masih memerlukan pertolongan govt sampai setaraf denagn bangsa lain kat dunia ni. FYI, Cina n India bangsa dunia. They were far more civilised dan berteknologi tinggi thousands of years before the malays. Just another point of view. And lagipon, dah 50 years kita merdeka, and i dont think we’re doing that bad. Kita kira maju gak ape sekarang thanx to our current govt.

    • karim says:

      jadah ape nak thank…yg jatuhkan bangsa sendiri dorg gak…Bila ada sesama melayu maju,dorg gak jatuhkan.Benda semua bg kat kroni je…Pendek kate, depa pembangun dan penjatuh bangsa sendiri….pikirlah!!

  45. twisties says:

    kalau tak maju, takdela nak beli kasut supra tiap2 new arrival

  46. mamat khalid says:

    melayu, cina, india, kadazan, iban dan pelbagai bangsa dan etnik. what do we have in common? bahasa? tidak. adat resam yang sama? tidak. budaya? tidak juga. yang menyatukan kita adalah kerakyatan. dalam negara yang kita bernaung.

    kita amat bersatu. saling menghormati. masalahnya kita tidak sedar akan penyatuan itu! kita tetap berpuak dan ada rasa perkauman di dalam keakraban yang kita sudah jaling. sayang.

    hilangkah pertuanan melayu jika kita membuka pintu hati pada jiran yang berbangsa lain? lucutkah bahasa melayu jika kita bertutur sebaik mungkin sesama mereka? perlukah ada lu gua lagi setelah kita sama-sama mengharung kehidupan bersama dari sekolah rendah lagi?

    • terima kasih encik mamat khalid kerana memberikan komen di blog aku yang tidak seberapa begini.

      ketuanan melayu pada aku bukan pada status ataupun kuasa.
      tetapi dengan pengetahuan dan keyakinan.

  47. loveflu says:

    lepas ni, MM pasti akan tulis ” Aku dah agak, entri aku yang lepas pasti akan menimbulkan kontroversi yang hangat, jadi daripada aku melayan monyet2 melayu ultra ni, baik aku diam-diam dan jawab dengan tenang. Orang melayu kan cepat melatah”

    Tolonglah, ini 2009, melayu kena la “liberal” beb! Equality! A E!

    • m2m says:

      yeahh btul loveflu…aku sokong…konfem dia akan ckp mcmtuh…nnt tknaklak org tman dia mkn kek kalo dia kalah…

      • ”Aku dah agak, entri aku yang lepas pasti akan menimbulkan kontroversi yang hangat, jadi daripada aku melayan monyet2 melayu ultra ni, baik aku diam-diam dan jawab dengan tenang. Orang melayu kan cepat melatah”

  48. Lontong says:

    Apa yg nk ditakutkan sgt dekat bangsa lain, we all equal lah, yg korang semua bercakap macam takut jek, don’t just shout prove it!!, jadi lah bijak wahai bangsaku!! kita lagi hebat..

  49. mr. carl arif says:

    ahh.. gua tetap racist. lu kondem melayu lu ingat lu mat saleh? perasan la bai.

    cakap degar2. lurah dada gak yang kao hadap hari-hari. sikit pun tak membantu.

  50. aku kopi says:

    aku tidak suka perkauman. mengapa perlu membenci kaum lain? kononnya kaum lain ingin menawan tanah melayu yang tercinta ini. jangan marah mereka. cabar mereka, buat apa ingin membunuh mereka, adakah menyelesaikan masalah? jika mereka pijak kita, mengapa tidak melawan? sibuk bercakap di kedai kedai kopi betapa kita patut melawan mereka. tapi seperti biasa, perbincangan habis di situ. esok semua lupa.

    sedarkah?, jika tiada kaum lain di Malaysia ini, betapa jahanamnya Malaysia ini, betapa mundurnya melayu dan masih berbangga dengan kejayaan silam. jika setakat berbangga dengan kejayaan yang sudah dikecapi masa lampau dahulu, mengapa tidak teruskan sahaja? mengapa tidak cemburu dengan keupayaan orang-orang dahulu dulu dan membuat sesuatu yang lebih.

    aku tidak benci kaum lain, malah tiada alasan untuk aku membenci mereka, apalah yang susah sangat untuk berkawan dengan mereka dan belajar dari mereka. hiduplah di takuk yang lama, jika sangat bodoh, dan sombong di tanah sendiri.

    makilah aku.

  51. manggirie says:

    See, It’s Not About Races
    Just Places
    Faces
    Where Your Blood Comes From
    Is Where Your Space Is
    I’ve Seen The Bright Get duller (Intellectually weak)
    I’m Not Going To Spend My Life Being A Color

    MJ

  52. prism says:

    you always hear that we are the way we are as a nation because we tolerate each other. tolerance is not enough. when are we going to stop tolerating and start accepting each other?

  53. ms noni says:

    kecho! kepo! orang putih pun xder tergedik-gedik mengaku “orang putih minimalis”.. ini kan pula “cina minimalis”.. jauh sekali “india minimalis”.. “negro minimalis” tak terlintas sekalipun… “jawa minimalis” pantang sekali… “orang asli minimalis” jauh panggang dari api.. kau cakap berjuang melalui mentaliti.. tapi mentaliti yg ko maksudkan tu masih kabur.. ko nak mentaliti yg macam mana?? perjuangan konon ko tu masih kabur..

  54. manggis says:

    cakap ketuanan melayu. hak bumiputera. tapi tengok la populasi kita. yg betul2 melayu berapa? ade yg keturunan jawa tapi bumiputera jugak. ade yg keturunan arab tapi bumiputera jugak. aku kenal sekor mamat nie mak bapak dia cina tulen, tapi convert ke islam. dia lahir terus dapat title bumiputera. budak2 mamak macam mane pulak? semua keturunan india tapi sebab muslim dapat title bumiputera? aku tgk banyak budak dalam skolah pun, mak bapak dulu pekerja buruh kasar, kahwin, dapat anak, anak dapat status warganegara malah dapat title bumiputera jugak. ape cite? pokoknya sekarang betul2 ketuanan melayu ke ketuanan islam? asalkan muslim dapat hak bumiputera?

    - soalan bernas seorang budak melayu tulen.

    • 1412 says:

      contoh terbaik, isteri mantan perdana menteri kita yang ke-5, bukan?

    • jijan says:

      ye lah… kalau nak harapkan betul2 melayu,apa sangat, semua orang pun sedar. itu je la cara kerajaan nak tambah orang melayu.

    • riddlesofdrums says:

      damn,member ak mamak islam gak,xde pn dpt status bumiputera..result from inadequate research jgn nk ambek jadi fakta lak

      • manggis says:

        brape orang member india muslim yg saudara riddlesofdrums ade? aku ade 3 member india muslim/mamak, semua ade status bumiputera. tu belum lagi kira member2 aku yg family arab, family pakistan etc. semua ade status bumiputera selambe je. ape cite?

        • riddlesofdrums says:

          ahah,abes sbb kes ko lagi ramai cite ko jadi fakta ke?huh?damn it,religion is not the case here..xkne mengene pn

          • manggis says:

            kalau dh ramai begitu, bukan ke diorang part of the statistics? ratio and percentages beb. the majority of the people who have bumiputera status are malay right? the rest would be east malaysians and etc. so the argument is that technically the ones who should have bumiputera status should only be the above mentioned people right? but what about discrepancies like my friends? which is why i made the summary that does it really matter if you are malay to be eligible for bumiputera rights or as long as you has accepted islam as your faith you would somewhere down the line be given bumiputera rights? so based on that can you still say that religion doesn’t even play a minor part?

          • riddlesofdrums says:

            the thing is,your so called “ramai” tu your frens je pn,hw bout mine?its part of the statistics but you cant say in conclusion that they are a part of the larger percentage.you made your summary based on a comparatively small part of society…unless you can back up your conclusion based on real data and statistics and not just mere petty observansce,you cant really say religion plays any role here…..

  55. falang says:

    sejak bile blog kau jadi blog politik?

  56. aku tertawa lagi says:

    lebih tepat: ketidaktanggungjawaban kewartawanan
    ah tatabahasa melayu aku pun begitu minimalis

  57. Altantuya says:

    Haiya, apa mau susah, sindri mau ingat la, apa yg penting? kerjasama

    lu respect wa, wa respect lu, tak kisah la apa bangsa pun, jgn bangsat sudah

    walasi walaso

  58. jehan says:

    this is so much better than the stupid entry about girls on sinks !!

    :D

    (tepuk tangan)

  59. fak fes says:

    alo lao ban, wa ala share itu dvd halam tau sama itu melayu punya latuk. lu jangan kasi pasir dalam wa punya belas la. haiya. gila punya olang.

  60. m2m says:

    bila masjid nk kena pindah-org kita tanya utk apa?utk pembangunan.tkpelah kalo utk kebaikan.bila tokong@kuil(bkn tanah mereka,cuma anai2 yg suka2 buat busut) kena pindah-mereka kata apa?kerajaan perkauman.mencabul hak2 mereka.bila org melayu kna tangkap ISA pasal mengganggu ketenteraman negara e.g JI-mereka dan kita kata apa?takpelah mereka tu mmg org jahat dan patut kena ISA…nasib baik ada ISA..bila mereka kena tangkap ISA pasal mengganggu ketenteraman negara e.g hindraf-mereka kata apa?org mlayu racist suka menangkap mereka.bila kes ketuk ktampi dlm balai-kecoh satu dunia bila konon2nya yg kena tu cina.polis racist.bila tau org tu sbnrnya melayu,eh mereka senyap.takda pulak mereka perjuangkan?eh sapa peduli..kita je yg cakap satu malaysia…

    • afiqrostam says:

      m2m : racist lah kau. ape nye fikiran macam ni. benci sangat kat orang lain. kenape mesti ade us and them? then kau jugak nak up 1malaysia(most overused word in this entry). kau tulis macam orang xle fikir panjang lah. baca balik ape kau tulis tu with broader mind boleh? tulis gune otak dude. orang selalu kate people slip tongue sebab ikut perasaan dan x fikir panjang. xkan tulis pun xde masa nak fikir jap.

  61. aku tertawa lagi says:

    m2m, lu ckp pun aku rasa kurang kesannya kpd penulis.
    ini kan belog dia tak peduli.
    atas hak ini belog dia (bukan inibelogsaya hamis jalikha), lantak lah dia nk utarakan 2 sen dia pun.
    cuma aku sarankan MM kurang tumpukan pada isu berat sebegini.
    bukan atas dasar isu ini berat, org lain tak dapat faham.
    tapi sebab MM melontar pendapat di luar liga untuk bicara hal kemelayuan.
    kalau datang sorg mamat selipar jepun ‘memberi pendapat ikhlas’ tentang kasut MM kurang gaya & entah apa2.
    atau gadis bawah gelas mengutuk aktiviti semasa MM di kelab2.
    kan tak bertempat namanya.
    walaupun aku tak pasti ada org nak baca atau tak, aku salin tampal juga lah puisi melayu usman awang ni, semoga dihayati (wah banyak nya comment aku makan ruang):

    “Melayu itu orang yang bijaksana
    Nakalnya bersulam jenaka
    Budi bahasanya tidak terkira
    Kurang ajarnya tetap santun.”
    -

    “Melayu itu orang yang bijaksana
    Nakalnya bersulam jenaka
    Budi bahasanya tidak terkira
    Kurang ajarnya tetap santun
    Jika menipu pun masih bersopan
    Bila mengampu bijak beralas tangan.”

    “Melayu itu berani jika bersalah
    Kecut takut kerana benar
    Janji simpan di perut
    Selalu pecah di mulut
    Biar mati adat
    Jangan mati anak.”

    “Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
    Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
    Banjar juga disebut Melayu,
    Minangkabau memang Melayu,
    Keturunan Acheh adalah Melayu,
    Jakun dan Sakai asli Melayu,
    Arab dan Pakistani, semua Melayu
    Mamak dan Malbari serap ke Melayu
    Malah mua’alaf bertakrif Melayu”

    “Dalam sejarahnya Melayu itu pengembara lautan
    Melorongkan jalur sejarah zaman
    Begitu luas daerah sempadan
    Sayangnya kini segala kehilangan”

    “Melayu itu kaya falsafahnya
    Kias kata bidal pusaka
    Akar budi bersulamkan daya
    Gedung akal laut bicara”

    “Malangnya Melayu itu kuat bersorak
    Terlalu ghairah pesta temasya
    Sedangkan kampung telah tergadai
    Sawah sejalur tinggal sejengkal
    tanah sebidang mudah terjual”

    “Meski telah memiliki telaga
    Tangan masih memegang tali
    Sedang orang mencapai timba.
    Berbuahlah pisang tiga kali
    Melayu itu masih bermimpi
    Walaupun sudah mengenal universiti
    Masih berdagang di rumah sendiri.”

    “Berkelahi cara Melayu
    Menikam dengan pantun
    Menyanggah dengan senyum
    Marahnya dengan diam
    Merendah bukan menyembah
    Meninggi bukan melonjak.”

    “Watak Melayu menolak permusuhan
    Setia dan sabar tiada sempadan
    Tapi jika marah tak nampak telinga
    Musuh dicari ke lubang cacing
    Tak dapat tanduk telinga dijinjing
    Maruah dan agama dihina jangan
    Hebat amuknya tak kenal lawan.”

    “Berdamai cara Melayu indah sekali
    Silaturrahim hati yang murni
    Maaf diungkap senantiasa bersahut
    Tangan dihulur sentiasa bersambut
    Luka pun tidak lagi berparut.”

    “Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
    Selagi yang ada sanggup diberikan
    Sehingga tercipta sebuah kiasan: “Dagang lalu nasi ditanakkan
    Suami pulang lapar tak makan
    Kera di hutan disusu-susukan
    Anak di pangkuan mati kebuluran.”

    “Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
    Masihkan tunduk tersipu-sipu?
    Jangan takut melanggar pantang
    Jika pantang menghalang kemajuan;
    Jangan segan menentang larangan
    Jika yakin kepada kebenaran;
    Jangan malu mengucapkan keyakinan
    Jika percaya kepada keadilan
    Jadilah bangsa yang bijaksana
    Memegang tali memegang timba
    Memiliki ekonomi mencipta budaya
    Menjadi tuan di negara Merdeka”

    p.s.: Dah nak ramadhan, nak ulangtahun kemerdekaan. Itu pun nak bertelagah lagi..haih~

  62. Lucius Maximus says:

    Akhirnya penulisan MM menjenguk juga ke dimensi politik yang dielaknya selama ini.

    • sokol says:

      i dont think this is politic..its a general issue and its a general discussion..kudos to the writer,its refreshing,adding another dimension to the blog

  63. rabak says:

    ok ok..bertenang semua.
    diharap mm dapat post gambar2 awek lagi supaya diorg sedar yg ni blog mm aku tak peduli sebab aku pon x peduli gak.

    idup je la cam skang ni.aman bahagia.

  64. karim says:

    MM, jom nasi lemak kampung baru! Ade awek cina selalu lepak sana! Gadis hot cam bollywood pun ada. Barulah satu malaysia!!

  65. helmie says:

    aku rasa perubahan tidak menentu politik negara semasa kini sedikit sebanyak disebabkan perkara yang dibangkitkan abg MM..mungkin disebabkan pemimpin kita yang sibuk nak bercakap perkara ni yang mereka tak sedar akan mengugat ketenteraman golongan yang merasakan diri mereka terpinggir..

    hmmm….menarik juga entri ko kali ni…

  66. sharkpitt says:

    MM,this is an excellent posting(for a change!)hehee.

    comments coming from the ultras makes me feel like puking.

  67. kulat says:

    salam.
    mm, aku nk mintak idea sikit..
    sbb aku tau kau byk idea..
    hehee..
    bg aku 2 produk yang kau rasa boleh di upgrade untuk kegunaan orang cacat..
    2 je.!
    heheee..
    thanks.!

  68. Siswa says:

    Malaysia memerlukan generasi muda yang berani mencorak kemajuan dengan melakukan perubahan.

    Artikel ni harap dapat buka mata generasi muda.

    Jangan lupa daftar sebagai pengundi sah. Tolonglah..

    Setiap undi adalah satu langkah ke hadapan untuk melakukan perubahan.

  69. melayu says:

    SEKOLAH KERAJAAN TAPI SIBUK KUTUK KERAJAAN(SUMPAH AKU TAK PAHAM)

    TAK SEDAR DIRI

    BAJET ORG BARAT TAPI MUKA CAM JAWA

    ASAL LA MELAYU BODO SGT

    PEGI KLCC TAPI DOK KUTUK MAHATHIR

    • aku tidak kutuk kerajaan, aku menyoal mentaliti manusia.

      kenapa, muka orang barat sahaja yang boleh berjaya, muka jawa tidak?

      ejaan yang benar ialah ‘bodoh’.

      siapa kutuk mahathir?

    • Siswa says:

      Menyediakan kemudahan dan fasiliti adalah tanggungjawab pihak pemerintah.

      Yang dikejam ialah agenda parti yang jumud dan berbaur perkauman.

      Rakyat berhak mendapat segala kemudahan kerana setiap rakyat punya hak ke atas negaranya.

      Tanpa mengira parti apa sekalipun yang memerintah, parti itu wajib menyediakan kemudahan yang terbaik untuk rakyatnya.

      Jangan jadi dungu.

  70. melayu says:

    sibuk nak berjuang nak syahid konon

    kena tembak tear gas lari lintang punkang cam bodo

    asal tak rempuh je FRU tu

    BODO NAK MAMPUS

  71. melayu says:

    aku tuju kan kat org yg tak paham

    not you bro sry2

  72. Hamba Allah SWT. says:

    Sedare MM and his kutu rapat…

    ko memang argh x kisah punye….
    sebab ko xde pegangan agame punye orng….
    ape ko tau….kasut,ambik gmbr kaki,tetek pompuan busuk…mlm2 di KL…
    ko ape peduli kalu…diorng bine Tokong Negara,Kuil Negara,Church Negara…dn mcm2 lgi la….

    Ko ape peduli kalu kat Malaysia ni ade 4 agame rasmi…
    Peruntukan yang diberi oleh kerajaan kepada masjid, diberi sama
    kepada agama mereka yakni kuil, tokong, gereja dll. ( bermakna. ada
    mesjid Negeri ada juga tokong Negeri, kuil Negeri, gereja Negeri. Imam
    masjid dpt elaun… sami dpt elaun, paderi dpt elaun )..ko ape peduli.

    orang islam dibenarkan berkahwin dgn bkn islam TANPA pasangannya
    memeluk agama islam, dan orang islam DIBENARKAN KELUAR islam untuk
    berkahwin dgn bkn islam( MURTAD ) ( PERSAOLANNYA NAK NIKAH KAT KADI KE
    KAT SAMI KE, PADRI KE ? halal darah orang murtad hadith sahih)..lagi la ko tak peduli bende ni kan…?

    Anak orang islam tidak boleh diislamkan sebelum berumur 18 thn. Dan
    ia bebas memilih agamanya selepas 18 thn. ( bermakna kita tak boleh AZAN
    KAN anak kita selepas lahir, tak boleh ajar anak kita mengaji quran tak
    leh ajar sembahyang, takleh ajar pose.. lepas 18 thn dia pasti pilih
    agama BLACK METAL. NABI BERPESAN: TERPUTUS LAH HUBUNGAN DUNIA ANAK ADAM
    SELEPAS MATI MELAINKAN 3 PERKARA. AMAL SOLEH, SEDEKAH JARIAH, DOA ANAK
    YANG SOLEH. Haa… boleh ke anak agama Black Metal doa kat kita…?….ko xkan peduli..sebab bukan ko ade anak pun…..

    Wang kutipan zakat fitrah harus diagihkan kepada semua agama dan
    bangsa.. ( zakat fitrah dikutip daripada orang islam je.. yang hampa nak
    sekali pasal? Hampa kutipla sendiri… yahudi betoi.. ( ALLAH BERFIRMAN:
    AGAMA KAMI HAK KAMI, KAMU DGAN AGAMA KAMU…) KAMI TAKLA KACAU AGAMA
    KAMU.. BUAT LA TOKONG BANYAK MANA PUN, BAWAH POKOK BESAR, TEPI JALAN,
    DLM GUNUNG, SAMPAI TUTUP JLN BILA MUSIM THAIPUSAM, BERIBU POLIS ISLAM
    DOK JAGA.., LAGI TOLONG KAT HAMPA.. ( kalau ceramah agama beribu polis
    dok sembur ayaq… ) Dan banyak lagi perkara yang depa nak ganggu hak
    umat islam di Negara Malaysia ni….aku rase ko peduli ape…sebab ko bayar zakat kat tempat2 social ko kan…..

    Jadi maybe ni la sebab2 kenape Utusan kuarkan artikel tu…..

    TAPI SAYANG KORANG PEDULI APE,SEBAB KORANG MEMANG TAKKAN PEDULI.

  73. melayu says:

    sapa suruh anak melayu ikut benda2 tu

    takde sapa yg suruh

    rempit=melayu

    black metal=melayu

    lepak depan bb tanpa buat apa2=melayu

    dlm penjara =melayu

    sapa yg musnah kan diri sendiri

    fikir ah sendiri

  74. melayu says:

    cina+india pegi blaja oversea melayu kata bapak byk duit

    melayu pegi oversea diaorg kata biasiswa

    tapi dah dpt biasiswa blaja tak kemana hapak pun takde

    pastu salah sapa ni ?????????????

  75. romania says:

    Melayu suka lurah dada, amik gambar letak lam blog dan tunggu pujian org dkt ruangan komen. padan la kena pijak bangsa lain. mwahahah

  76. dish says:

    I think the current issues shall be addressed in terms of Malays entitled to the Muslim society. And yes, through matured thinking, we should be able to realize that inequality in rights or power leads to social difference that will always be an issue to be brought up by anyone, in fact, every person that realize the fact that they are affected by the inequalities.

    We travelled to this land before and so did the Chinese and Indians and others. We cannot stop globalization; globalization has occurred way before the term globalization is coined. Whether our journey to this piece of land occurred naturally (by nature request), or unnaturally (like the Chinese and Indians), the thing is, if you believe in the power of God, you should always think that it is a fair decision made by God to everyone involved.

    Privilege is something that makes you rely upon in a harder force, but not having privilege shall make you work harder to get something. You know, like the rabbit and snails match.

    To be a hedonist is to be a minimalist in what is held strong in our culture and to breathe in a current culture where everybody seems to have a short memory of what they had yesterday and what they will not have tomorrow.

    “And yeah, I thought Malays don’t drink beer, exposing tits and sultry legs, again, I am wrong,”

  77. alay says:

    racist la.back to the basic la guys.gi masjid nuh,mengaji,lagi baik dr dok bertekak sama sdri.bertekak tak sama ngan diskusi oke!peace y’all!

  78. aznyah_ali says:

    “What is true is what we see. The Malays and Indians continue to be discriminated in the workforce by Chinese employers who demand a knowledge of Chinese for the job, when in truth none is necessary. In fact there was an comical but tragic nevertheless, incident, where the Indian in fact knew Chinese but when the employer discovered this, placed yet another requirement; knowledge of ancient Ming Dynasty caligraphy, and on this impossible requirement the Indian linguist naturally failed!”

    baca di sini: http://singaporedissident.blogspot.com/2009/07/singapore-island-lee-kuan-yews-sidekick.html

    Korang rasa-rasa Malaysia nanti jadi macam ni tak?

  79. baskinnrobbin says:

    you morons are not the first to discuss this. what do you get out of this each time this is debated anyway?

    same old thing. and this thread of discussion’s not different than million others discussing the same thing.

    pi mai pi mai tang tu.

    just shut up and get back to work, losers.

  80. ciksenah says:

    kenapa yg ckp bumbang-bumbang..x tinggalkan link?
    jgn bersikap seperti baling tahi sembunyi tangan..

  81. Scorpion says:

    Tahniah MM kerana mempercayai kebolehan diri sendiri!
    Bilakah Malaysia akan mempunyai anak-anak Melayu yang berani dan sanggup bersaing seperti anda?
    Malaysia memerlukan ramai anak-anak Melayu yang mempunyai pemikiran terbuka seperti anda.

  82. gemuk says:

    MM…KAU MEMANG HEBAT…

    “MM jika kau katakan Melayu itu lemah, mundur, perlu bertongkat untuk berjaya, rebah ketika bersaing dengan bangsa lain..yang kau katakan itu adalah aku…..aku telah dilahirkan kala negara Malaysia sudah merdeka dekad lamanya, yang tercatit dengan jelasnya, aku berketurunan Melayu di dalam sijil kelahiranku. Disini, tidak akan sesekali pun aku menafikan, aku telah membesar dari ertikata ehsan biayaan biasiswa kerajaan dalam pelaksanaan dasar ketuanan bangsaku, Melayu.Namun itu tidak cukup untuk menjadikan aku seorang pro kerajaan ataupn anti kerajaan mahupun menjadikan aku seorang yang gemar pada apa-apa yang berbau perkauman.

    MM, dengan laungan keadilan ,hak dan kesamarataan, kau telah pun mempersoalkan keistimewaan ketuanan tanah melayu….namun apa yang kau mengerti disebalik mitos sebuah keadilan??

    mungkin apa kau nyatakan adalah mengenai perlunya menikmati hak dan kesamarataan dari segi konsep keadilan sejagat sebagai manusia dan benarnya persepsi in telah disokong dengan wujudnya UNDHR sebagai tonggak utama.

    Apa yang perlu aku katakan adalah jika aku adalah seorang yang berbangsa bukan melayu ataupun bumiputra, sudah pastinya aku juga akan sedikit terkilan dengan perlaksanaan dasar ini kerna dalam konsep “masyarakat berbilang kaum” ,aku telah lahir dan membesar di MALAYSIA,dimana ibupapaku juga adalah warga negara ini sekaligus antara yang memyumbang produktiviti kepada pembangunan negara , akan tetapi telah pun dibedakan melalui artikel153.

    KONSEP KEADILAN ADALAH BERDASARKAN MORALITI YANG KITA PEGANG.
    “keadilan tidak membawa erti kepada kesamarataan”,MILLS.
    “keadilan adalah mengenai kontrak sosial antara individu dengan individu yang lain didalam sesebuah organisasi/masyarakat”RAWLS

    QUA NON QUADS- memberikan perkara yang bersepadanan dengan kebolehan dan keperluan dalam status sosial masyarakat.

    pelaksanaan dasar ketuanan Melayu adalah sebagai satu sistem kontrak sosial kerajaan terhadap rakyat.konsep ini dinamakan sebagai konsep positif diskriminasi. tiada negara di dunia ini yang sebagus negara malaysia, kerana telah menberikan staus kewarganegaraan tanpa mengira kaum,tapi mengikut konsep kelahiran.Sesungguhnya berbanggalah kerna telah menjadi rakyat malaysia dan berterima kasihlah.

    belajarlah daripada sejarah,
    aku bangga menjadi seorang melayu ,berpijak didunia yang nyata..
    aku tak ingin melihat sekelumit pun anak bangsaku ketinggalan atas alasan kemiskinan dan status sosial yang rendah apabila ada sekerat bangsaku yang telah menikmati ketuanan melayu itu bersenang lenang dan memansuhkan dasar itu…

    MM,
    teori dan praktikaliti jauh bezanya.
    pandangan mm hanyalah sebuah teori
    dan dasar adalah praktikaliti.

  83. kjue says:

    haha melayu sama melayu dok kecoh lagi kat blog ni. terimalah hakikat. kita ni mmg suka kutuk mengutuk, aku kata hang, hang kata aku. masing2 mengaku diri sendiri bagus..ikut kotak pemikiran sendiri. citarasa sendiri. tiada tolak ansur. cubalah memahami kenapa aku kata gini, hang kata gitu..latar belakang kita berbeza. fikir sebelum melontarkan kata2. balik kepada perkara asas.

Leave a Reply

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes